donderdag 20 september 2012

zusje te koop

Wij hebben een zusje in de aanbieding, tenminste als het aan Arjen ligt. Het wegdoen van Yfke levert hem namelijk voordeel op. Arjen is onlangs tot de conclusie gekomen dat ons huis vol is en dat we geen extra bedden meer hebben. (onthoudt dit als ‘gegeven 1’) .Vooral dat deel over die bedden, is een probleem. Zoals Arjen het bekijkt is er geen enkele mogelijkheid dat zijn vriendje Corné kan blijven slapen als wij niet genoeg slaapplaatsen hebben. (onthoudt ’gegeven 2’) Nu is deze conclusie juist. Wij hebben inderdaad precies vijf slaapplaatsen en
logeren is momenteel wat lastig. Wat Arjen nog niet bedacht heeft, is dat het ook zo opgelost is door een luchtbedje of een simpel matrasje aan te schaffen. Nee, meneer heeft een andere oplossing en zijn zusje maakt deel uit van dat plan.

Misschien is het op zijn plaats eerst even een alinea aan het zusje in kwestie te wijden. Het lijkt in eerste instantie niet relevant, maar met de toegepaste kleuterlogica van Arjen wordt straks alles helder…

Deze alinea bevat een nog niet vermeld gegeven, namelijk ‘gegeven 3’. ‘Gegeven 3’ houdt het volgende in. Een aantal weken geleden was ik met Yfke op het consultatiebureau voor de controle van 18 maanden. Zoals de meesten wel weten is onze Yf een verwoed billenschuifster en met geen mogelijkheid te bewegen om op d’r eigen benen te gaan staan en de wereld in te stappen. De arts op het bureau vond dit uiteraard zeer zorgelijk en deelde ons mede dat ze nog zes weken had om te gaan lopen. Daarna werd het tijd om een fysiotherapeut te gaan inschakelen. Later die dag stond ik op het schoolplein te vertellen aan een andere moeder dat Yfke nog 6 weken had gekregen om te gaan lopen en die vroeg dus ook: ‘en wat dan, als ze over 6 weken niet loopt, stoppen ze haar dan terug?’ Ongetwijfeld heeft Arjen dit opgevangen en uitgelegd als Yfke gaat weg als ze niet op tijd kan lopen. (hogere kleuterlogica).

Al deze gegevens hebben de afgelopen weken gesudderd in het brein van mijn zoon en zijn op wonderlijke wijze met elkaar versmolten. Eerlijk is eerlijk, het is ook een goed overdacht en uitgewerkt plan, waarin meneer mijn zoon deze recent opgevangen gegevens heeft verwerkt. Dit alles heeft hij eens laten bezinken en afgelopen week kreeg ik de einduitslag van zijn overdenkingen te horen.
Terwijl wij eerder deze week vanuit de stad naar huis fietsen, stelt hij mij de volgende vraag: ‘Als Yfke over 3 weken nog niet kan lopen, gaat ze dan echt weg?’ Ik vat dit uiteraard op als bezorgheid om zijn lieve zusje, hij wil niet dat ze weggaat, is bang dat dit echt gebeurd etc. Mijn moederhart zwelt op en ik denk: ach wat lief… Dus wat doe ik, ik stel het mannetje gerust: ‘Nee hoor liefie, ook als Yfke niet gaat lopen, mag ze gewoon bij ons blijven.’
‘Jammer,’ is zijn wat onverwachte reactie, ‘want dan hadden we een bed over en kan Corné komen logeren.’ Dus conclusie: Zus eruit, Corné erin!

Nou vind ik Corné een prima ventje en hij mag best komen logeren, maar dan moet ie toch genoegen nemen met een luchtbedje (ik zal het van de week nog kopen) , want om daar nu mijn dochter voor op te offeren…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten