donderdag 27 september 2012

Mama wat is jouw geheim?

Onze zoon is geobsedeerd door getallen. Geregeld vraagt hij hoeveel nachtjes hij nog moet slapen voor dat er iets belangrijks gebeurd, Sinterklaas, verjaardagen, logeerpartijtjes, het aantal nachtjes dat hij nog vakantie heeft, noem maar op. Hij telt ook alles, weet precies hoeveel van dit en hoeveel van dat. Hij telt ook alles bij elkaar op, loopt de hele dag te rekenen. (niet dat de uitkomsten altijd kloppen, want hij kan niet rekenen) Maar op zijn manier is ie toch aan het rekenen. Ook leeftijden van iedereen in de familie en allerlei bekenden worden nauwkeurig bijgehouden. Zo weet hij dat oma Rousse ouder is dan oma van Schaik, dat papa ouder is dan mama en dat hij de middelste is qua leeftijden van al zijn nichtjes. (Even voor de volledigheid, hij heeft namelijk geen neefjes en dat gaat ook niet meer gebeuren, tenzij ome Remco nageslacht gaat produceren).
 Maar hoe dan ook hij houdt dus nauwgezet alle leeftijden bij, maar dat hij er ook een waarde oordeel bij had dat was nieuw voor ons. Wij rijden net bij oma van Schaik de straat uit en daar gaan we weer. 'Papa, jij bent 34 he?' Ja papa is 34. 'dat is ouder dan mama he?' Ja dat is ouder dan mama. 'Mama, jij bent 31 he? Wat is jouw geheim? En nu voel ik mijzelf groeien, allerlei reclames schieten door mijn hoofd, want mijn zoon bedoeld natuurlijk het geheim van mijn jeugdige uitstraling, terwijl ik toch al 31 ben. Eindelijk werpen al die jaren van smeerseltjes dan toch hun vruchten af. Oil of Olaz, LÓreal, Garnier, ze werken toch al die anti-aging cremes!
Maar de lezer voelt hem natuurlijk al aankomen...ik juich te vroeg. Mijn zoon had zijn zin nog niet afgemaakt. In zijn kleuterlogica had hij in zijn hoofd alweer een ander denksprongetje gemaakt. (onnavolgbaar voor zowel zijn vader als moeder). Hij wilde eigenlijk vragen: Wat is jouw geheime schuilplaats. Ik probeer de link nog te leggen. Wat heeft mijn leeftijd van doen met een geheime schuilplaats, maar de antwoorden die ik daarop kan verzinnen, zijn allemaal in mijn nadeel. Alsof ik me moet verstoppen, aangezien ik op deze leeftijd niet meer om aan te zien ben of zo. Maar dat heeft er allemaal niets mee te maken, hij was alweer klaar met het onderwerp leeftijden en er schoot hem iets anders te binnen. Het zo welkome compliment blijft uit, helaas , maar wat wil je ook. Ik smeer geen Oil of olaz, of Garnier of al die anti-rimpeltroep, ik smeer al jaren iedere morgen een lik Zwitsal op mijn gezicht, ik heb die pot toch open voor de billen van Yfke. (of voorheen voor die van de mannetjes). Alhoewel, nu ik erover nadenk, het is bedoeld voor baby's, zou ik dan toch stiekem een mooi zacht babyhuidje hebben? Ik negeer gewoon het laatste woord van die vraag. Ik ga gewoon voor mama wat is je geheim!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten