vrijdag 28 september 2012

zegeltjes sparen en zakgeld geven


27 jan 2010, 22:12

Je kunt natuurlijk overal zegeltjes sparen. Bij de pomp, bij de schoenenwinkel, bij de groentekraam op de markt en in de supermarkt kun je momenteel wel drie verschillende soorten zegeltjes sparen.

Ik doe daar nooit aan mee. Ten eerste omdat ik koopzegels een stomme uitvinding vind. En de andere zegels raak ik altijd kwijt. Maar nu ben ik om.

Bij de Plus supermarkt kun je zegeltjes sparen voor een of ander knuffelbeestje met een sjaal om in het kader van de olympische spelen. Midden in de winkel staat een grote ton met allemaal van die beestjes. En als je 30 bent loop je daar gewoon langs, maar als je 3 bent, is dat natuurlijk prachtig en wil je die hebben. Zo ook onze zoon.

Dus leg ik hem precies uit hoe dat moet. Mama krijgt zegeltjes bij de boodschappen en die moet je dan sparen en op een kaartje plakken. En als je kaartje vol is dan mag je in de winkel een knuffeltje gaan uitzoeken. Zo gezegd, zo gedaan. Inmiddels hebben we het felbegeerde beestje bij elkaar gespaard.

Maar daar blijft het niet bij... onze oudste telg loopt elke keer als wij boodschappen gaan doen eerst voorbij de marskramer en daar staat echt al maanden een mand buiten met daarin de blauwe helikopter uit de Carsfilm. En hij is helemaal verliefd op dat ding. Daar moeten we altijd even een momentje bij stil blijven staan om ons te vergapen aan dat mooie vliegmachien.

En hij vertelt mij iedere keer dat hij die o zo graag wil hebben. Maar ik ben een goede moeder, ik geef mijn kinderen niet alles wat ze willen. (We zien in de huidige maatschappij wat voor kinderen je daar van krijgt). Dus ik heb hem vertelt dat hij daar dan maar voor moet sparen.

In het kleine blonde koppie werd toen een verbinding gelegd met kleuterlogica. 'Dan moeten we nog meer zegeltjes sparen,' was zijn redenatie.

Ik heb het mannetje even uitgelegd dat we dit niet met zegeltjes konden sparen, maar dat je dan geld moest sparen in je spaarpot. En dat begrip kent ie ook. Spaarpot...hij had alleen nog nooit de link gelegd, waarom je daar eigenlijk geld in moet doen.

Dus leg ik hem uit dat als je genoeg geld in je spaarpot stopt, dat je dan de Cars helikopter kan kopen.

Zijn simpele oplossing luidde dan ook als volgt: 'Mama, dan moet jij mij centjes geven om in mijn spaarpot te doen'.

Conclusie van dit verhaal: Mijn zoon wil zakgeld!
Misschien wel wat vroeg, maar jong geleerd is, oud gedaan! Wie weet kunnen we binnenkort
eindelijk de felbegeerde helikopter verwelkomen. Als ze hem dan nog maar hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten