vrijdag 28 september 2012

Psoriasis Guttegut


22 feb 2010, 18:29

O?

Dat was mijn eerste reactie afgelopen woensdag bij de dermatoloog. Nietsvermoedend ging ik, doorgestuurd door de huisarts, even naar de dermatoloog om te horen dat mijn vlekjes gewoon een allergische reactie waren en dat ze met een paar weken weer verdwenen zouden zijn.

Maar de beste professor was nog niet binnen of hij zag het al. Zijn eerste vraag was: 'Komt er psoriasis in jullie familie voor?' Waarop ik nog antwoord dat er vanalles in onze familie voor komt, maar geen psoriasis.

De dermatoloog antwoordde dat ik dan de eerste was. Toch leuk, ben ik ook eens ergens de eerste mee.

Voorts deelde hij mee: 'psoriasis is een erfelijke aandoening die 1 op de 50 mensen hebben, maar het komt slechts bij enkelen tot uiting. Bij combinatie van ontstekingen aan de luchtwegen (die heb ik dus gehad) en drukte (dat is mijn tweede naam) komt het soms naar buiten.
Voluit heet het Psoriasis Guttata, ofwel Druppelpsoriasis. Het houdt in dat ik over mijn hele lijf (dat klopt) ongeveer muntgrote rode vlekjes heb, die schilferen en jeuken (ook dat klopt).'

De komende weken mag ik op kosten van het ziekenfonds twee keer per week in de UVcabine, in de hoop dat de plekjes wegtrekken. Bijkomend voordeel is dat ik de komende tijd al lekker bruin zal worden, terwijl de rest nog even op de zon moet wachten.

's Avonds bel ik met mijn moeder om het nieuws even te melden, bleek ik helemaal niet de eerste te zijn in de familie. Bij deze dus een waarschuwing voor al mijn hyvende 'van Schaik' familieleden. Oma van Schaik had het. De kans dat jullie het hebben is 50%.

Omdat ik jullie deze informatie niet wilde onthouden en ik het zo onderhand al ? keer heb uitgelegd, zet ik het ook maar even in een blog. Dat scheelt een deel van mijn bekenden weer uitleg geven.

Ik trek ondertussen ook aardig wat bekijks. In het zwembad met mijn zonen, op Schiphol, bij de bakker, in de kerk. Nog een bijkomend voordeel, ik word wel door iedereen bekeken / aangestaard. Wat wil je nou als vrouw nog meer?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten